Ny Dator och fixat med brutna, knackiga länkar

Så äntligen har jag fått mina nya dator och allting överfört från den gamla, det är tur hemförsäkringen kunde ta den gamla.
De skrattade gott på försäkringsbolaget...det är nog inte så ofta som valpar kissar rakt ner i en bärbar dator...
Har nu meckat till hemsidan så det som blev fel innan är rättat igen.
Bloggen kommer mycket att handla om valparna givetvis.

Lilla Jazza har jag med mig så ofta jag kan och separerar henne från de andra valparna.
Hon är supermysig.
De andra valparna får jag hjälp av Iza att miljöträna, vi traskar genom byn en gång/dag, till konsum, tittar på folk, skramlande kundvagnar, går utmed starkt trafikerad   väg..var inne i en blomsterhandel och en bilverkstad..
Funderar på om jag skulle hoppa på bussen och åka ett par hållplatser och gå hem:)
Alla har de sina personligheter både för och nackdelar, men de är  ett råmaterial som man själv får bygga.

Min miljöträning eller egentligen samhällsträning är ganska enkel, godis i fickan och en leksak..så går vi..Jag rör mig bestämt och målfokuserat och valpen får hänga med, om den stretar och drar bakåt (vilket inte händer så ofta) så drar jag den vänligt men bestämt med mig. För er som ser på Ceasar Milan på TV kan jag ju säga att det inte är något nyt och revolutionerande han kommer med...en god start är att röra sig självsäkert med resning och visa med kroppen att man vet vad man vill...jag hade redan för 10 år sedan på kurser satt ut koner och jobbat med att få folk att gå målmedvetet med huvudet högt.
Hundarna läser oss så väl...om det dyker upp något som valpen tvekar inför så får den givetvis titta, men jag ser till att den inte kan backa /fly genom at placera den sittande framför/mot mina ben. Själv utstrålar jag bara lugn och säkerhet och valpen kommer att lära sig att inget händer så länge jag sitter lugnt och fint här hos matte/husse

STannar jag någonstans och sätter mig ner så får valpen också sitta hos mig, givetvis får den nosa lite kort där vi sitter, men sedan börjar jag direkt att lära valpen att när inget händer...så händer inget...inget nosande, bitande, grävande, klättrande på mig, pipande snurrande eller någon som helst aktivitet för att det blir lite stilla och tråkigt...utan här är vi lugna och avslappnade, lite godis och lugna fasta handgrepp lugnar.

Blir valpen rädd för något ljud eller är bekymrad i en viss miljö och jag märker att den vil därifrån så sätter jag mig ner med valpen och väntar ut den tills den lugnat sig, slapnat av och kanske tom lagt sig ner,  innan jag går vidare.

UNder promenaden passar jag på att befästa några saker, varje gång jag får ett spontant ögonkast(vilket sker ofta med små valpar) så är jag beredd med en godis samtidigt som jag säger ett "bra-ord" Så förhoppningsvis associerar valpen både min uppskattande röst / mitt ord och ögonkontakten med mums mums och mys.
Så har man snart lärt valpen att "duktig flicka/pojke" betyder belöning.

Att samhä'llsträna en liten valp speciellt av våra raser som är så snabba i allt dom gör kräver lite tankearbete.

Glöm nu inte läsa om Irmas äventyr hos Ola www.ola-stein-se

Tack poss haj


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0