Funderingar

Appropå Neros korning...jag undrar hur man tänkt när man skapat regeln som säger at man inte får delta på MT med en hund som fått femma på skotten på MH???

Är det kanske så att man tänker att man inte skall utsätta en skotträdd hund för mer tester?? Men hur sjutton tänker man egentligen då?? Ta  Nero....hans MH är en katastrof, han bodde hos en supertrevlig, jätteambitiös kille som verkligen VILLE att allt skulle bli bra, Nero har alltid behandlats korrekt, han har varken varit misshandlad eller mått dåligt, däremot så lyckades inte killen få den relationen som behövs för att hunden skall utvecklas till en säker individ.
MH´t gjorde Nero s a s ensam...han sprang mest omkring och yrade.  Jag köpte tillbaka Nero på stående fot, inga skuggor skal falla över Neros förra ägare, det är INTE lätt att få en mallehane som första hund och utveckla den mot tjänst . Givetvis har Nero brister, en erfaren förare hade med träning kunnat jobba med bristerna och stärka hans fördelar.

Nu blev det bara en hund som sprang omkring och såg allmänt svag och nervig ut...när skotten föll så lämnade Nero platsen, MEN med svansen högt och for ut i skogen för att tita på annat...men på ett MH finns bara EN ruta att kryssa i när hunden lämnar platsen...så man kan ju tro att han var rädd när man läser protokollet...

Nero är en jättetrevlig hund, Tyvärr har Camilla inte haft tid att träna så mycket, men idag räcker Nero till för vilken gren man än hade valt, kampen är stor och att busa med figgar ligger varmt om hjärtat på gossen , det finns i generna:)

Såååå VARFÖR får inte en hund med fema på skott Mentaltestas...mycket händer i en hunds liv på några år...ett MH är EN dag i hundens liv....jag förstår inte riktigt den regeln...låt oss säga att det är en missriktad välmenthet för att man inte ska utsätta skotträdda hundar för mer skott....men...det argumentet faller ju...finns det någon som tar en skotträdd hund upp på ett MT? Och OM det skulle finnas någon..då avbryter man väl efter första skottet?? Ingen skada skedd??

Ja, ja...jag är väl trögfattad...någon annan som vet varför regeln finns?


Vi har just nu krig på revinge hed, det gör att det är svårt att hitta spårmarker, men vi lyckades idag..Jäger var en aning splittrad och ofukuserad..det var ju ett tag sedan sist vi spårade och jag hade gjort lite svårigheter. Men bitvis gick han strålande.

Jag behöver tips på bra instruktörer i SÖK & RAPPORT till nästa års läger
Tyvärr var GBA uptagen...

Kom in med namnförslag!!

Imorgon fyller sonen 18!!! Heregud vad tiden går....

På lördag blir det Ladies Night, jag och Catrin skall njuta av grabbarna...
SKa bli så kul att träffa Catrin igen, hon kommer med tåget på lördag..jippieee...

Ha en superhelg alla ni därute!




Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag vet egentligen inte men jag funderar på om det kan ha att göra med att MH egentligen visar mer av hundens riktiga jag, etersom de är yngre och därmed har mindre inlärda beteenden. Har de 5:a på skotten på MH finns det troligtvis en rädsla för skott i botten, ofta går det att träna bort och man kan tävla ändå men på tävling har man inte en ytterligare belastning av mentaltesten, som skulle kunna förvärra situationen rejält. Jag tror nog det finns en bra tanke bakom beslutet att inte låta hundar med 5:a på skott på MH göra mentaltest, men kan förstå din frustration nu när han gjorde ett bra mentaltest... Man får tänka på att regeln ska gälla från Haparanda i norr till Ystad i söder och kan inte göras för de undantagshundar som finns...

2008-10-24 @ 07:52:32
Postat av: britt-mari

Du får hälsa Rasmus från oss och gratulera idag! Ha de så kul i helgen! kram

2008-10-24 @ 08:31:55
Postat av: catrin

Halloj vännen :) Åker om en stund :)skall bara bli så super kul.

Kram kram

2008-10-25 @ 09:22:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0