Diskussioner om hundar och censur

På RHH´s forum har det diskuterats lite angående avelsmål och strategier, Jag har utan att det varit min mening fått en uppfödare att tro att jag kritiserade hennes uppfödning, så är INTE fallet, hon har jättefina, trevliga och snygga hundar, men det är inte min typ av hund. Ber väldigt mycket om ursäkt Hilde ...absolut inte min mening att på någotvis kritisera dig!

Jag tycker att man har rätt att föda upp de hundar man vill, så länge de är friska och sunda mentalt. Några av oss prioriterar utställning för att man tycker att det är roligt och andra prioriterar andra egenskaper, det ena behöver absolut inte vara bättre än det andra!  Och faktum är att den generelle föraren förmodligen trivs bättre med en hund som det finns lite "mindre" i.

Min poäng som jag inte riktigt lyckats få fram är att man som uppfödare skall stå för vilken typ av inriktning man har så att inte blivande valpköpare köper "fel" hund...

Tex om en utställningsintresserad förare skulle höra av sig till mig så skulle jag hänvisa dom till en kennel som har den inriktningen och det intresset.

Min åsikt är att en brukshund skall besitta de egenskaper som gör att den går att använda till tjänst och skydd, för mig är det en BRUKS hund.

För andra är en brukshund en hund som kommer til Elit lydnad, sök eller spår,  eller som tränas några ggr i veckan i någon special men som kanske INTE besitter de egenskaper jag är ute efter, tex labbar eller BC mm mm
Jag vet förare som tävlar Elitspår med  Dvärgschnauzer, det säger lite grand för MIG om vad som krävs egenskapsmässigt för dessa grenar.

Men jag respekterar till fullo andras val av hund och avel, det som oroar mig lite grand är att vissa som föder upp den typen av hund ibland har åsikter om huruvida man skall mönstra in hundar eller ej, och vilka hundar man skall få avla på...linjemässigt ....jag oroar mig för att NHC skall influera vår svenska rasklubb så att vi i fortsättningen kanske inte skall få använda inmönstrade hundar  eller få fortsätta mönstra in...

Det kanske är en ogrundad oro, men man ser redan nu signaler från bla Tyskland som har många HH uppfödare hur tongångarna går där, och hur man är delade i två läger, de som tycker inmönstring är blandrasavel och att det borde förbjudas, och de som tycker som jag att avelsbasen måste breddas och att jag vill göra det på ärlig väg, och inte gå några genvägar....

Givetvis så kan ju inte Czylwik hålla sig ifrån diskussionen och som vanligt kommer han med felaktiga fakta  men eftersom ingen någonsin så länge han suttit med i RHH (Tack gode gud att han är borta) fått lov att ha avvikande åsikter eller säga emot så raderades mitt svar till honom med hänvisning till personangrepp.


Jag ska villigt erkänna att min ton var en aning skarp och ordvalen kanske inte så övertänkta, men den mannen får mig att se rött!!!


Nåväl, Herr Czylwik har själv berättat för flera människor (bla mig) när han startade med uppfödning att Oscar vd Vastenow är efter en son till Kukays Quattro, så det är inget personangrepp. Och det är ju inget HAN kan hjälpa...Man köper en hund och får veta i efterhand att stamtavlan inte stämmer...det är ju väldigt vanligt att det är så utomlands, och det gör det extra svårt med avelsbiten.
Jag VET att Holländaren med FCI-stamtavla som vann KNPV mästerskapen har en falsk stamtavla, även om herr Czylwik  mfl inte vissteom det.
Det är ju tråkigt att han inte visste det, men nu vet han...det är heller inte ett personangrepp, det är fakta.

Att sedan påstå att det inte finns några speciella KNPV-linjer är ju skrattretande....

Fakta är också att jag inte fick skriva i klubbtidningen om gula holländare för det skulle mörkas och "Malle" fick inte vara med på RHH´s hemsida för han fick klagomål utomlands ifrån för att han visade upp en gul HH??
På den tiden räknades heller inte de som hade andra hårlag med, jag var den som slogs mest i styrelsen för att allt inte bara skulle handla om IPO så att vi skulle få med långhårs och strävhårsägare också. Det sågs inte med blida ögon...man får INTE tycka annorlunda än Czylwik, då är man en svartfot och intelligensbefriad.

Jag vill inte öppna säcken och släppa ut allt jag vet om denne man, men kan mycket väl göra det om han visar sina otrevliga sidor fortsättningsvis. 

Ingen skugga skall dock falla över Havrevingens kennel och nuvarande innehavare!!!!
Bättre uppfödare får man leta efter! Där kan man prata om en tjej med huvudet på skaft!


Så här löd mitt censurerade svar... (som sagt erkänner att tonen var skarp)

För det första så ÄR det så att de flesta tävlingsprogram skapar en viss typ av hund...så visst finns det Tyska IPO-linjer, Franska- Fransk-ringlinjer, Belgiska -Belgiska ringlinjer samt Holländska KNPV-linjer...

Dessutom finns detta fenomen i fler raser..tex malle

Dvs hundar som generationer avlats för att vara duktiga i ett visst typ av sammanhang.


Börja inte prata FCI-stamtavlor med mig när du vet att stamtavlan på hunden som vann KNPV mästerskapen är falsk!

Du vet lika väl som jag att det är en massa bruksmalle i KNPV-holländaren, och att   folk inom KNPV bara nämner hund efter kulör...gul=x-mechelar,  randig =x-Duitse Herder

Oscar vd Vastenows far är en son till den berömde Kukays Quattro, och det har du själv berättat i tidernas begynnelse...alltså fick Oscar tex Annas  "Malle" som du skämdes så in i norden för så att han inte fick förekomma på RHH`s Hemsida (Den allra första som Jag och Susanne Gjorde)


 Det finns INTE ofantligt många hundar med FCI stamtavla som är meriterade inom KNPV, och de allra flesta med  FCI-stamtavla  inom KNPV är "fuskhundar"


Som  medlem i rasklubben är jag mycket orolig och bekymrad för att  RHH ska ta råd från NHC eftersom det bara är exteriör uppfödare där, och i Sverige så har (ÄN SÅ LÄNGE) åtminstone Korthårsaveln varit riktad mot rejäla hundar, den kommittén du pratar om har nu verkat under ganska lång tid...men inga resultat syns?


Jag har ALDRIG påstått att en hund med FCI stamtavla har mindre chans att komma på FCI-mästerskap...det enda jag har sagt är att man som uppfödare skall STÅ för vad man föder upp!


Och Hilde ÅTERIGEN! Jag har ALDRIG pekat ut dig!! Det är DU som tar åt dig och går i försvar, det är DU som startat diskussionen genom att påpeka att dina meriter inte "räcker" när du skrev i gratulationer.


Citat " Jag tackar för alla grattishälsningar även om bedriften i mångas ögon är obefintlig. Det är bara att följa olika trådar här på forumet så ser man ju lite hur "tongångerna låter". "


JAG tycker du är duktig och jag  JAG gläds med dina framgångar.

 Jag har förklarat vad JAG anser vara en brukshund och där är vi oense!

Så kan det ju vara!  Jag respekterar din syn och jag hoppas du respekterar min.

Jag HOPPAS också att JAG skall få fortsätta jobba för/mot/till "Tjänstehunden HH" utan att "man" påstår att det är fel och att hundarna är farliga att ha i samhället (för det var ju vad du antydde i ett tidigare inlägg)


Sedan är IPO (enligt mig) inget speciellt som urval för avelshundar..

Det kan tom en liten terrier fixa...säkert många som sett den här:

http://www.youtube.com/watch?v=rTN5kTkdvME


Citerar mig själv igen:


Sa inte att det bara var KNPV-linjer som gick att arbeta med, sa att det är bara bruksavlade hundar av KNPV-linjer som besitter de egenskaperna JAG anser en brukshund ska ha..egenskaper som gör att de räcker till som tjänstehundar/skyddshundar OM man skulle vilja använda dom till det.


Samt att det INTE går att förena bägge målen..vacker enlig domare konkurrensmässigt för CERT & CACIB och mentala egenskaper motsvarande tex polishund.


**************************************************************

Så ja...nu fick jag bränt av lite ånga *ryker ur öronen*


I rättvisans namn så tycker jag IPO är en mycket trevlig sport, rolig att träna och rolig för hundarna, och för att vinna stora mästerskap så skall det till betydligt mer hund än en terrier  :)
Men att klara en IPO I kan de allra flesta hundar med lite kamplust .

 


Kommentarer
Postat av: Alessandro

Hmm, intressant läsning :-) Håller med dig till viss del vad gäller brukshundar... det finns ju brukshundar och brukshundar, om man säger så.



Angående urval för avelshundar, finns det egentligen någon tävlingsform över huvudtaget som man kan använda som urval för avel?



Min åsikt är att det inte handlar om att klara ett prov eller inte. Och då menar jag IPO och KNPV. Det handlar om HUR en hund klarar det, om ni förstår vad jag menar. Att göra en IPO 1 på 70-70-70 klarar ju nästan vem som helst av (som sagt, t om en terrier). Man tävlar ju mot sig själv då man strävar efter höga poäng och även om en hund gör fina poäng så betyder det ju inte att den är något att ha i avel. Man får som sagt titta på hunden, det är skillnad på angrepp och angrepp..... även om båda skulle få betyget utmärkt på ett IPO prov. Detsamma gäller KNPV, alla KNPV titulerade hundar är ju knappast avelsmaterial. Inte i mina ögon iallafall. Och samma sak med Mondioring. Det pratas mer och mer om sporten här hemma och fler och fler provar på och börjar träna. Jag får en känsla när man pratar med folk i allmänhet att, skulle någon komma med en mondioring meriterad hund så helt plötsligt är det något intressant ur avelssyn och man höjer hunden till skyarna. För man anser att ringsport skulle vara så mycket mer än t ex IPO. Det får jag inte ihop alls.... Det är som vilken sport som helst, hundar kan ju få höga poäng fast de biter med framtänderna. Det finns hundar och HUNDAR inom mondioringen också.



Ja det var lite om mina tankar...



Tack för en bra och intressant blogg Marie :-) Har börjat läsa den ofta!

2008-09-15 @ 22:56:16
Postat av: Marie

Jag tror inte att man kan använda ENBART titlar som avelsurval, absolut inte...man måste se hunden arbeta, hur den är utanför planen, samt göra en bedömning om hur väl föraren slipat och putsat till hunden...men jag tror att förutsättningarna för att hitta de egenskaperna JAG är ute efter ökar dramatiskt om jag letar bland hundar som tränas/tävlas/avlas för en viss typ av program..tex KNPV, (jag har nog inte stött på något annat program som kräver så mycket av en hund)Sedan ska man betänka att dessa hundar faktiskt BLIR tjänstehundar när de säljs efter sin examen:)(alla blir givetvis inte tjänstehundar)





Jag letar också material bland de hundar som tävlar RING på hög nivå...



Förutsättningen för att hitta material som lämpar sig för någon typ av tjänst måste öka om man letar i populationer som avlats mot just detta eller mot någon form av skyddsarbete.



Sedan kan man säkert hitta oslipade diamanter i andra grenar också...eler rent av gåendes på någon gård någonstans...men hur ska man hitta dom?



Olika program har olika svårighetsgrad, och alla som tränar/tävlar håller ju på "sitt" program...



Men att ligga på topp i vilken gren det än månde vara är en jättebedrift!



2008-09-16 @ 06:27:26
URL: http://www.vixax.com
Postat av: Alessandro

Jag håller helt klart med dig om det du säger,

att:" Förutsättningen för att hitta material som lämpar sig för någon typ av tjänst måste öka om man letar i populationer som avlats mot just detta eller mot någon form av skyddsarbete"



Det jag däremot hänger upp mig på är att ringsport och knpv och ja, t om svenskydd anses så mycket mer och bättre än t ex IPO. Det lustiga är att framgångsrika hundar inom svenskskydd som Ture, som var en jättefin hund, knappt klarade en IPO1. Hade det varit en IPO3 hund som knappt blivit godkänd på lägre skydd, ja, då hade det snackats om att svenskskyddet är sååå mycket svårare. Det finns även ringhundar som försökt sig på IPO och klarat det, men med rätt taskiga resultat även om de har fått sin merit.....



Jag tycker inte att de olika programmen har så olika svårighetsgrad. Däremot så är vissa mer "tidskrävande", som svenkskyddet där det ingår fler grenar och det tar ju självklart längre tid att träna in allt.



Jag är ingen expert av KNPV, har bara sett otaliga filmer på nätet och sett proven. Men det är fortfarande en sport. Skyddet på grön gräsmatta, precis som alla andra programmen. Jag vågar påstå att vi hade haft en massa knpv meriterade hundar i landet om vi bara hade haft "expertisen". Precis som ringsporten. Det tog några år,men nu är det fler och fler hundar som meriteras inom det....För några år sen var det nog många som trodde att våra hundar inte klarade ett sånt program, nu kör de själva med sina hundar..... Det handlar bara om träning, och att ha kunskapen om hur man lär hunden de momenten.



Jag hade gärna sysslat med ringsport om kunskapen och träningshjälpen hade funnits här i min närhet.

2008-09-16 @ 10:20:14
Postat av: Marie

ler då kan vi väl vara överens om att vi inte är överenshe he

KNPV är ju inte bara skyddet, det är en hel dags moment ute i skogen också , lydnad, uppletande, hoppmoment, avsök, simma över kanaler mm mm.



Jag vet att du är en IPO-fantast ler men jag tycker att andra program med fler moment är svårare, det ställer större krav på både förare och hund. Det betyder inte att IPO III i mästerskapsnivå är plätt-lätt, absolut inte, men det är relativt få moment och väldigt statiskt...Mondioring förändras hela tiden.

Men jag respekterar din åsikt till fullo, så vi kan som sagt vara överens om att vi INTE är överensblink blink



Och att jämföra att Ture knappt klarade en IPO I... det beror ju på vad hunden tränats för... jag vet inte, men vad jag tror så lade Sverker ingen tid på att TRÄNA IPO, han bara startade med en Svensskyddsutbildad hund...det är ju många poäng minus bara att räkna med att hunden tex backar ut i bevakningar, inga korrekta ingångar i lydnaden, kanske inte korrekta markeringar i spåret mm mm...



Precis som om man skulle slänga på en IPO III hund en munkorg och köra ett fasttagande rätt upp och ner...jag är inte så säker på att det hade varit så lyckat heller...för det är två olika sporter:)



Man skulle lika lite kunna ta en KNPV hund eller MR hund och bara byta rakt över utan att träna in de nya sakerna:)



Well well:) Ha en bra dag:)Jag skall ut och tämja monstervalpar he he he







Men men...

2008-09-16 @ 12:04:41
URL: http://www.vixax.com
Postat av: Alessandro

Säkerligen var Ture inte tränad för IPO. Det var lite dit jag ville komma. Det är inte bara att köra ett annat program och förvänta sig att det ska gå lika bra där. Även om det är ett "lättare" program. Allt handlar ju om träning...



Vi är nog överens om vissa saker :-) Man kan ju inte tycka lika om allt...



Lycka till med dina monster, och ha en bra dag du med :-)

2008-09-16 @ 13:38:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0