Tejpa öron, lite allmänt, loppis & Ladies Night och fan vad jag är osocial!

Så var det dags...Jägers öron står nästan hela tiden, just nu med lite "vipp" längst upp bara, men Jazzas hänger mest hela tiden, någon dag har de varit uppe och vänt..så nu blir det tejpning. Mia är som tur är snäll och visar mig hur jag ska göra.

Valparna är nu i stort sett rumsrena, åtminstone så har dom klart för sig att man kissar och bajsar ute...självklart kan de ske olyckor om man inte passar dom, men nu har de varit helt "torra "några nätter i rad.

Igår stod det spår på schemat igen och det gick jättebra, lille Hector tar lite längre tid på sig,men man ser små framsteg för varje spår. Jazza och jäger följer så fint spåret, dags att förlänga och klura till det lite med att förbereda vinkel. Det blir inte så mycket annorlunda än våra serpentiner, lite skarpare böjar bara.

Jag jobbar mycket med kontakt , sitta lugnt, titta mig i ögonen. De får sitta ner och ta ögonkontakt innan de får hoppa ur bilen, innan mat , innan de får gå ut genom grinden osv.

Jag har också börjat lära in läggande så smått, samt försöka få in en bra position vid sidan . Just nu har jag nog tränat lite för mycket sitta med stadga *he he* för när de väl satt sig så sitter de där och stirrar allt vad de orkar för att locka fram en godis. De gör att de får lite svårt att följa min hand med godis när jag försöker få dom att byta position och sitta "korrektare" vid sidan.
Där är de väldigt lika även om Jazza är en aning vekare än Jäger.

Just nu hämtar Jazza bollar riktigt fint, Jäger något sämre. Är det något jag skulle önska mer hos bägge så är det liiite mer föremålstokighet, och lite mer intensitet i kamp, jakt och gripande...men bägge HAR varit intensivare och lite mer härjiga....jag tror att start av uppfostran har dämpat dom lite, jag är inte hård mot mina valpar men visst blir det en del förbud och ganska mycket " inte hoppa" "inte på bordet" "inte bita på skor" mycket INTE...även om jag alltid är utrustad med boll & Godis för att belöna och stärka efter att man tillrättavisat . 
Men bägge ÄR väldigt föriga så trots att det är en väldigt "mild" behandling inga höjda röster och att man bara lugnt tar ner dom från bord, och människor genom att ta dom i nackskinnet , eller att tknuffa till  på bringan så är nog bara min rena uppenbarelse ganska dominant...vissa har en naturlig pondus med hundar, jag är en av dom.
Jag behöver aldrig göra mycket egentligen för att mina hundar ska rätta in sig i ledet...

Så det blir kanske lite för mycket "inte göra" just nu... 

Så jag misstänker att det är en naturlig konsekvens just nu att de dämpas lite, förhopningsvis lyckas jag balansera detta fint så att vi kommer ut på andra sidan med två väluppfostrade och ändå säkra vovvar som "vågar" ta i igen...



Från det ena till det andra så har både sonens och min Sonyericsson Cybershot telefon lagt av, har förstått att många har haft problem med dom, men det var garanti kvar så de lämnades in, jag fick min i förrgår....tappade den igårkväll i stentrappan i källaren...displayen krossad.. *hoppas hoppas hoppas de kan byta dne till mig..annars runt 3000 åt helvete...kanske hemförsäkringen täcker den?
Familjen klant...valpar som kissar i bärbara datorer och tanter som slänger mobiltelefoner i stentrappor *suck*

Bonus-sonen har nu börjat sitt tredje och sista år på gymnasiet, på väg att bli snickare..så tre dagar i veckan är han på bygge....nu vil han inte bli snickare längre, han vill inte att skolan ska ta slut....helt plötsligt har han insett vad jobbigt det är att jobba *he he he he* 

Nästa helg igen bär det av in till Södra Esplanaden i lund, det är en loppis , man hyr en plats och tar med sig eget bord...jag behöver få in lite kulor så här ska säljas grejjor!

Har stått där för många år sedan och tjänade några tusenlappar på barnens gamla leksaker , urväxta kläder mmm

Idag blir det promenad med valparna  till lokala brukshundklubben och lite träning på grön gräsmatta:)
Kommer bonusdottern med tar vi varsin, annars blir det en och en...

Jag har också bokat biljetter til Ladies Night!! (Jo Catrin jag HAR bokat förlåt att jag inte ringt)

Jag och en gammal klasskamrat (gammal och gammal vi är jämngamla..alltså inte mer än 25) *he he he* vi ska gå på Ladies Night! Jag har varit på de bägge tidigare föreställningarna och det brukar vara sååååååå bra!

SKa blir spännande att se Peter Stormare framför allt!

Jag gillar honom stenskarpt! 

Jag är för jäkla dålig på att hålla kontakten med mina väninnor..jag fattar inte varför det ska vara så svårt att lyfta luren och ringa?? 

Jag tycker aldrig jag har något att säga? Inget att berätta och så känns det som om det blir jobbigt..att man måste krysta fram ett samtal??  Varför känner man så???

Jag ÄR ju social och utåtriktad, men varför kan jag inte vara det med mina väninnor....jag älskar ju när de hör av sig, det är jättekul! Men själv ringer jag ALDRIG...
Fy vilken kompis man är!

Så Britt-Marie, Catrin, Agneta, Angelica,Kristina, Tina, Venke, Susanne, Susanne, Jonas , Emma , syskon, pappa  och MÅNGA fler..har säääkert glömt att nämna någon viktig person Förlåt! 
Förlåt en egotrippad dam...tänker på er ofta!

Det finns en massa andra supergoa tjejjer  och killar som jag har haft kontakt med genom åren  men som jag inte fortsatt höra av mig till, klantigt av mig!
Tror att detta är en av orsakerna till att vi ordnar hund-träffar och fester .... då försöker man bjussa lite som tack för att ni finns därute:)

Oj vad man kan bli nostalgisk på morgonkvisten....har varit uppe , rastat hundar, fixat kaffe till kära sambon för en gång skull, tömt diskmaskinen och städat av i köket...så lade jag mig i sängen för att lysna vidare på min braiga ljudbok om en seriemördare i Norge....så på med datorn, fram med bloggen..och nu svider ögonen..kanske ska blunda en halvtimme innan man börjar dagen på allvar...








 

Kommentarer
Postat av: catrin

Ok, vad bra :) tänkte ringa dig i kväll om det :) Marie det är helt ok att du inte ringer, hur duktig är jag på att ringa då??? så vi är nog lika kolsupare där tror jag :) Tycker du är så duktig med dina hundar och träningen, skall bli kul och komma ner och se hur dom har ändrat sig sen sist jag var nere. Hehe, nackdelen just med det där att man skapar en stark ögonkontakt är just det att dom inte bryr sig om vad som händer runt om , förrvisso bra men ibland så vill man att dom skall se vissa saker :) alltid den där eviga balansgången, fattar inte varför det ordet skulle uppfinnas man hittar ju den aldrig ändå ;) Jag ringer i kväll och hör med dig om tåg och så och vilka biljetter vi har. Ha det så himla gott så länge, hälsa familjen, kram kram

2008-09-11 @ 16:13:58
Postat av: Britt-Marie

Hej Marie!

Även om vi inte hörs ofta på telefon så är jag inne och kollar din blogg med jämna mellanrum, så jag har lite koll på dig, familjen och valparna. Sen blir de ju desto roligare när vi hörs och träffas. Ni får komma upp hit snart innan de blir snö!!!

Vi hörs kram Britt-Marie

2008-09-11 @ 17:06:44
Postat av: Carro

Synd att vi inte bor närmare varandra... du hade kunnat få låna Mannen som lekfarbror till valparna :)

Hans uppgift här i huset är just lekbiten med odjuren.

2008-09-12 @ 10:33:44
URL: http://dizzla.blogg.no/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0