Letar febrilt! Och fyra platser kvar!!

Först en påminnelse!!!

VÄLKOMNA PÅ LYDNADSLÄGER!
 
(Brukslydnad och lite annat smått och gott som hinns med)


Instruktörer

 Maria Vieweg  (Tävlat SM i skydd flera ggr. ) Frida Sundberg SM vinnare i Skydd 2008


NÄR?

Lördag /Söndag den 4 - 5 Oktober.


VAR?

OG Sturup


Max 20 ekipage ( i dessa är redan 8 småvalpar inräknade)

Vi kommer på något sätt att organisera oss i grupper vid träning.

Exempelvis En valp/unghundsgrupp och en "vuxenhunds" grupp

Vi som har valpar vill gärna få så många tips som möjligt på inlärningsstrategier av olika moment

Och ni andra kommer ju förr eller senare att skaffa valp...


Självklart får man chans till individuell träning och problemlösning också

Och givetvis kan man delta utan hund.


PRIS: 850:-/ Ekipage

Utan hund 450:-

Ingår: Enbart Frukostbuffé,   Lunch finns att köpa på klubben.


SISTA ANMÄLNINGSDAG ÄR 21/9 !

Först till kvarn gäller!


Fyra platser kvar med hund
************************************************************************************************



Jag har sedan jag gick min rallylydnadsinstruktörsutbildning (vilket långt ord!!!) letat plats att starta upp min kursverksamhet, det är jättesvårt att hitta "lokal" Visst har vi plats att köra igång en kurs i trädgården...men vi har ETT badrum...på övervåningen! Hur kul är det på en skala.....folk måste ju kunna gå på toaletten...och att ha en massa främmande springa ut och in i huset med alla valpar/unghundar är inte så kul...

Men nu har Jag  hittat ett ställe ett stenkast från där vi bor, hoppas på positivt besked från styrelsen bara!

Om ett par helger går jag även en Freestyle-instruktörsutbildning:) Så sedan skall det bli full fart på kursandet:)

Träningen av Jazza & Jäger går framåt, bägge har ett bra spårintresse och det ser lovande ut:)
Jazza som jag för några veckor sedan var lite bekymrad över , för hennes boll och sak intresse, hon hämtar bollar glatt och villigt och kan tom börja leta boll i högt gräs....

Jäger däremot...*suck* han har helt plötsligt blivit en mjukis och en liten fegis *ha ha* dessutom så är boll och sakintresset noll när vi är ute i skogen....  

Tänk att det var 9 år sedan jag hade valp, och jag kan inte komma ihåg att det svängde så??
Att det var som en bergochdal-bana? Jäger som jag först hade valt ut att bli polishund har vandrat från att vara bäst till sämst till bäst till medioker till dålig till KANON och nu ....sisådär....

Vad tusan händer med valparna? Jag försöker i möjligaste mån att ta ut valparna en och en på promenader, när vi åker ut och spårar sitter de i samma bur, och då rastas de av bekvämlighetsskäl tillsammans, men när jag går riktiga prommisar så tar jag dom en och en...dels för att man skal kunna jobba med lite inkallningar, ingångar, sitt & ligg samt att hämta leksaker/bollar! De går så upp och ner i sättet att vara att jag vissa dagar tänker att nääää, dessa "skrutt-hundar" vill jag inte ha....och så gör de något så himla bra så man tänker men jösses vilka kanonhundar!

I förrgår gick jag slingan i veberöd med valparna en och en...o jösses! Helt plötsligt så går de omkring med en liten ragg på ryggen, verkar som om de ALDRIG varit i en skog ! Även om jag mest lagt fokus på stads och miljöträning så har vi ju varit ute på slingan ett par ggr tidigare...

Hmmmm märkligt....Jäger var så distraherad av omgivningarna så han  ville knappt titta på bollen....

Vi träffade dock ett antal dagis och förskolebarn, det var nyttigt! Bägge hundarna (var för sig)tyckte dessa halvmetersfigurer i knallgula västar som vällde fram överstigen var MYCKET märkliga...men jag satte dom ner, och barnen fick komma fram en och en och klappa, ge en frolic, och sedan fick jag hålla ner dom för att inte pussandet skulle gå överstyr:)

Det är kämpigt med två valpar i samma ålder, man gör vad man kan för att sära på dom när man tränar och går ut med dom..men hemma är dom ju oftast tillsammans, även med resten av flocken...och de blir som två slynglar..hittar på en massa hyss och dumheter..just nu har de hittat till staketet mot grannen Gunilla, hon är ofta ute i trädgården och grejjar, Gunilla är en van hund och hästmänniska och bryr sig inte om valparna..men DE har hittat världens nöje!!
Att  i deras värld "Jaga bort den där tvåbeningen på andra sidan staketet" Jippieeee!!

Jag hinner inte med!! SKit också.... De rusar mot staketet och slänger sig upp på det....och hade Gunilla då gått fram och stoppat ner fingrarna så hade hon INTE blivit glad...det är ta mig tusan inte på lek när de "vaktar"

*suck* får fundera på hur jag skall få till det så jag hinner vara steget före....för det där vill jag INTE ha! 

Jäger är en mycket allvarlig herre och jag funderar mer och mer på vem tusan som skall ha honom...
Han växer ju på sig hela tiden...och han har just nu inte världens största hjärta vilket gör honom extra "försvarsbenägen"

Fick ett mail från Rumänien av en kille med två guldsmedsaffärer som ville köpa honom....(som en vakt/sällskapshund )men jag är inte så pigg på att skicka väg honom så långt....

Just nu har Elin honom som sitt projektarbete i skolan, (sista året på gymnasiet) hon ansvarar för hans spårutbildning både teoretiskt och praktiskt, hon kommer  (med min hjälp) att bygga honom mot tjänst. Så länge han finns kvar kommer han att spårtränas och "byggas" mot polis/tull, så presenterar vi honom vid ett års ålder för myndigheterna så får vi se hur långt han håller....

För övrigt är alla mina goa valpköpare nöjda med sina valpar, jättekul!
Ni läser väl Olas blogg om "Irma"
http://www.ola-stein.se/ och Lenas blogg om Aija  http://www.plyman.se/

Jag kommer så småningom att fixa till hemsidan med alla valpar   

Sist jag och Elin var ute och spårade tillsammans, (förrgår) så kom det tre bandvagnar och två stridsvagnar, varav en dånade förbi på 75 meters håll när Jazza spårade...hon lyfte knappt på nosen...wow vilket spårintresse!

Hectors spår var korsat av en bandvagn men han löste det fint ändå:) Och Jäger spårar på jättefint han med...snart är det dags för lite hårda underlag och vinkelträning:) Men om de spårar fint ute på revinghed så klarar de det mesta *he he he*

Kommentarer
Postat av: Jessica

Vilket kul projektarbete att ha:)



Måste verkligen vara full rulle med två valpar - bara att ha en kan ju ge extra gråa hår;)

Intressant att läsa om deras utveckling.

2008-09-18 @ 13:28:40
URL: http://www.yrlabus.se/
Postat av: Jessica igen

Ja det låter som en riktigt trevlig lägerhelg men jag hoppas på att få tävla den helgen:)

2008-09-18 @ 19:08:33
URL: http://www.yrlabus.se/
Postat av: Pia & Wildah

Hejehj !

Klart att dina valpisar är i spökåldern :-)

Minns du inte att den brukar komma i 4 - 6 mån ålder ;)

De kommer säkerligen att växa med sin uppgift och bli trevliga valpar.

Du är så duktig som håller på och donar och grejar med allt du tar dig för.

Keep up the good work ;)

Kram Pia & W

2008-09-19 @ 00:53:27
URL: http://hillslettens,blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0