Som man ropar får man svar

  Igår blev det tyvärr inget spårande för oss, hostan har tagit knäcken på mig och natten till Söndagen sov jag nästan inget.
Nu fick jag sova hyfsat inatt(sittande i soffan) men nu på morgonkvisten hostar jag så lungorna håller på att komma ut
Men men, om jag inte svettas som en gris ska jag göra något med valparna & Aagje idag. Förmodligen lite spårövningar igen, det känns som om jag vill köra på lite med spårövningarna innan jag startar med "uppletande" övningar..dock hade jag tänkt att kasta lite bollar i lite högre gräs för att se hur de beter sig.

Jag gjorde något himla dumt...jag slängde ut en förfrågan på ett forum om tips på vart man kan nå tävlingsförare med informtion om att man har valpar...jag har ju provat Brukshunden, Aktiv Hund, och en del andra webforum där "bruksfolk" kikar.
Tom Mia på Mallekraft har gett lite "draghjälp" på sin hemsida....Men jag upptäckte på SM att det finns fortfarande väldigt många människor som inte vet vad rasen är eller någonsin sett någon., alltså funderade jag på vilka fler "forum" man skulle kunna använda sig av....

Men som man ropar får man svar.
Orsaken att folk tvekar är tydligen att man inte tror på vad jag skriver om mina hundar,(man är för partisk samt att jag har ju inte den kunskapen eftersom att jag inte aktivt tävlat på Elitnivå)
Jag kan förmodligen inte suporta mina valpköpare (eftersom jag inte tävlar ELIT just nu själv) 
Och jag har ju inte förmågan att bedöma vad som är bra brukshundar eftersom jag återigen inte tävlat på Elitnivå.
Och eftersom jag inte tävlat i ELIT själv så kan jag ju definitivt inte bedöma arbetsförmågan hos brukshundar.
  

Självklart är det ju så att alla tycker sina egna hundar är bra.... 
Jag kan bara ta ett exempel, min första HH-tik var IPO III, SUCH, L-testad godkänd att prövas som väktarhund...ser ju kanon ut..eller???? Men jag skulle aldrig drömma om att avla på henne för hon var inte bra nog! Jag tävlade Holländar VM med henne i Holland och jag gjorde nog det mesta man kunde med denna hund, hon kasserades mtp avel för hon räckte inte till och var inte bra nog avelsmässigt.

Några av mina bästa vänner, Nordens största Malleuppfödare tävlar inte aktivt, jag vet flera väldigt bra uppfödare som inte tävlar aktivt . Även sådana som aldrig vunnit SM men som kan oerhört mycket hund.

Men om egna tävlingsmeriter, titlar är det viktigaste?? Då vet jag inte.. 

Som sagt att man jobbat aktivt med hundar i 20 år, tävlingsledare, tävlingslydnadsinstruktör, gått x antal kurser och förkovrat sig ..studerat hundträning i Holland, Belgien,Tyskland, Frankrike & USA det räknas tydligen inte .

Jag tittar inte på titlar vid val av avelsdjur, jag vet tom en hund på SM som blev utdömd som avlivningsobjekt på L-testen....och som sagt den tävlar SM, en bra förare kan göra under med en medioker hund, en oerfaren förare kan komma jättelångt med en bra hund och support runtomkring.
 
Det är mycket annat man måste studera hos ett avelsdjur.
Ang min kombination så kan man läsa mycket om hundarna på hemsidan, och är man intresserad av HH så kan man lätt se att detta är en bra kombination...man kan även titta på tikens förra kull.

Men man kan också välja att inte läsa allt som står...eller att välja att inte tro på att jag vet vad jag pratar om, självklart ! Och har man dessutom ett horn eller två i sidan till mig så tolkar man gärna vad jag skriver som fan läser bibeln.

Är det dumt att erkänna att man misslyckats få till det med en hund man köpt in som 2.5 år gammal och som sedan liten är körd i KNPV? (vet alla vad det innebär förresten, hur den träningen går till??)
Är man dum som erkänner att man inte har tålamod och fingertoppskänskla att fila till 10-or i Elitklass?
Har jag därmed sagt att jag är helt grön och inte kan något?
MÅSTE man ha tävlat SM för att få bli uppfödare?
Jag har STOR erfarenhet av väldigt många olika raser, briard, riesen, rottis, schäfer, weimaraner, springerspaniel, gordon setter mfl, men INGEN av mina tidigare hundar (utom HH'n) har varit tävlingshundar....man har fått slita häcken av sig för att få 168 poäng i lydnads ettan...

Jag diskuterar gärna mina hundar och val av avelsdjur, men jag vill att man skall ha sett hundarna IRL innan man dömer. Och att göra det på ett forum känns dömt att misslyckas.
Man hamnar hela tiden i en försvarsposition för det finns alltid någon detalj att peta i när man aldrig sett eller mött hunden i fråga. (eller mig)

Ang min förmåga att stötta tävlingsekipage så får jag väl överlåta den frågan till mina duktiga valpköpare. Jag ordnar läger varje år med några av Sveriges bästa instruktörer, så de får den hjälp de behöver om jag skulle brista (vilket ännu inte har hänt)
Så på två kullar så finns det två polishundar en väktarhund, ett antal IPO III hundar, en som tävlat motsvarande ELIT i england, ett par av vovvarna gör inte så mycket alls, men majoriteten är riktigt bra.  Så TACK till alla ni som trots allt trott på mig!

Men som sagt,...det är så många som läser hälften av vad som skrivs, och som inte sätter sig in i frågorna, så sprids det rykten och så rätt som det är så är mina hundar kass, jag är kass och ingen tittar ens på hundarna....

Man kanske inte ska skriva något alls på nätet *ha ha ha*

*host host host* vila en stund och sedan försöka orka göra lite nytta..
Håller på med ett experiment...toaletten är inte städad på snart 2 veckor....ööööööööööööörrk!
SKa bli spännande att se när resten av familjen börjar kräkas och gör något åt det..
Det är otroligt vad alla tycks älska skit och snusk härhemma, är jag sjuk och slutar städa så ser huset ut som en soptipp inom två dygn.
Inte ens sambon ser något....men jag borde väl tagit varning...det såg ju likadant ut när jag först började data honom, så varför skulle han ändra på sig? Minns att jag reagerade otroligt på det skitiga köket och den äckliga toaletten...men så tänkte jag att "typiskt ungkarlar".....och det vanliga kvinnliga fenomenet..."Det kan jag nog ändra på" *suck* varför har man sån övertro på sin förmåga att uppfostra små pojkar till män????

Nä ja ä inte bitter *ha ha ha ha*

*host host host host*

Ha en bra vecka!

















Kommentarer
Postat av: Carro

Tyvärr är det typiskt inom hundvärlden. Det är den trista biten i det hela... "wannabee-folket".

Sorgligt nog begriper inte folk att en icke-tävlande kan vara en duktig hundmänniska. MEN sticker man ut, så får man skit för än det ena än det andra :)

MEN en stor eloge ska du ha för din öppna redovisning av för och nackdelar i din avel. Det ger mig förtroende om något. Så när det blir rasbyte, så har vi kommit fram till efter många och långa diskussioner här hemma att vi kommer prova HH. Att sen lille "aggrocharm" ligger lite fel i tiden just nu är sorgligt. Han charmade byxorna av mig ;)

Bry dig inte så mycket om "wannabee-folket"... den största tiden verkar bara gå åt till att bräka över sin egen förträfflighet på olika forum. ;)

2008-09-01 @ 10:02:48
URL: http://dizzla.blogg.no/
Postat av: Lena & Aija

Många gånger är det folket som gapar mest som kan minst. Inget att bry sig om, du och dina nära vet ju vad du kan. Köra upp en hund till elit är faktiskt inte en så stor grej. Jag vet många som tävlar elit men inte har en susning om hur man delar upp hundens mentala egenskaper. Att verkligen förstå sig på hund är en helt annan sak än att kunna lära den cirkuskonster på en grön gräsmatta.



Lena & Aija

2008-09-01 @ 10:51:51
Postat av: Pia & Wildah

HejHopp !

Ja det är som vanligt på forumen ;)

Alltid en massa konstiga svar.

Min Kh collie uppfödare har aldrig tävlat

med sina hundar och ändå ligger hennes uppfödning

i grund för alla sveriges tävlande Kh collie.

Konstigt hon som inte tävlar med sina hundar L

Hon har aldrig putt under stolen med att hon inte

är en tävlingsmänniska. Hon är också jätte duktigmed att sätta ihop rätt hundar och få ut rätt

kombinationer, mkt skit har hon fått ta imot oxå, men när de börjar kolla i sina hundars stamtavla så vad hittar dem då, Jo hennes uppfödning ;))

Det är en jäkla skillnad att

sätta ihop två passande individer än att göra ett förprogramerat program på en gröngräsmatta.

Tycker du är duktig som både vågar och står för det du gör synd att de inte fattar detta de som gapar över mkt. Det är synd att folk tror att hundar ärver meriter ju mer meriter en kennel har desto bättre hundar, Nope ! Tänk om det vore så enkelt.

* Stå på dig Marie, du kommer vinna i längden !

Kram på dig Pia & W

2008-09-01 @ 17:08:52
URL: http://hillslettens.blogg.se/
Postat av: Pia & Wildah

Ja just det ;)

Ang toaletten hihihi, det där gjorde jag oxå en gång i tiden med min ex sambo, tyvärr så gick han vinnande ur striden. Gubbarna ser inte skiten som vi gör ;))



P.S. Försök att skaffa dig Mollipect hostmedicin så kommer du må mkt bättre.

HejHopp Pia& W

2008-09-01 @ 17:12:26
URL: http://hillslettens.blogg.se/
Postat av: L@sse & Fantom

Håller med föregående talare. (Bägge två) Och dig givetvis... ;-)



"Tomma tunnor skramlar mest" é det väl ett talesätt som heter. Med tanke på de som kritiserar. Det é jävligt lätt att, oftast anonymt, såga folk på nätet, i bloggar osv... Men stå på dig Marie! Jag delar dina värderingar och tankar i ovanstående blogginlägg. Har själv en gång blivit nobbad att köpa en malle för att jag typ inte har SM-ambitioner.



Stå på dig! (Annars gör nån annan det, hehehe...) Lycka till i framtiden!



/ Lasse & Fantom

2008-09-01 @ 17:18:09
URL: http://lasse.just.nu
Postat av: Lasse igen

Ojjj... nu var det fler än två som hade hunnit skriva kommentarer, när min kom online.



Och sen glömde jag ju skriva KRYA PÅ DIG!!!

Men "ont krut ..." du vet... asg

/ L

2008-09-01 @ 17:21:15
Postat av: Ola S

Kan ju inte mer än hålla med de övriga inläggen, (ett hålla-med-inlägg, alltså ;))

Lägg ner det där med forum, i synnerhet forum som har med djur att göra, på något sätt verkar de dra till sig väldigt mycket "konstiga" människor. Ta forumen för vad de är, något att läsa och skaka på huvudet över.



Din "stil" är perfekt och förtroendeingivande, och det är helt underbart att du vågar stå för vad du säger och gör.



Sist, men absolut inte minst:

Krya på dig.

2008-09-01 @ 20:10:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0