Nä jag håller mig till den här...

Men den andra  bloggen finns ju kvar HÄR...så man kan se bilder och sånt vsom jag lagt upp...sista inlägget där var ju i eftermiddags.Idag är det Storm här i SKåne, jag for ut til Revinge och skulle promenera...nääää det blev lite fwheels rastning och så la jag et kort spår till Jäger 150 meter i ett U.

Det började i den starkaste motvind för att naturligt övergå till sidvind och avslutas i medvind..FAN vad duktig han är!!
Nu ger det resultat att man spårat mycket på hårt underlag, han var noggrann och trots den extremt kraftiga motvinden så var näsan i marken...sedan är han ju som han är...6 månader och en stor bebis, så koncentrationen är väl sammanlagt 20 meter i taget..sedan måste han hämta luft, ruska sig ställa sig och titta ut över nejden...men så tar han nya tag...

Han är superduktig!

Jag tänker som så här med näringsspår...
Man startar upp hunden i "näringssökar mode" man lär hunden att söka näring....så råkar det vara så att den här näringen befinner sig i en doftkorridor av människovittring....så hunden jobbar i doftkorridoren med sitt näringssökande..hunden fattar inget av att MITT slutmål är att den skall associera sitt näringssökarbeteende med att följa en doftkorridor...(så småningom fotspår)

Altså kan jag trampa upp en stig på 20 meter fram och tillbaka..tramp tramp fram OCH tillbaka...strösslar med godis och så får valpen leta ..fram OCH tillbaka....

Så småningom kommer hunden att lära sig att associera "spåret" "trampet" "korridoren" med godis och man HÖR hur näsan går på dom ...då är det dags för nästa steg...dvs trampa ut en korridor åt ett håll...hunden är fortfarande i sitt matsökar-mode och det går långsamt, knackigt och hunden kan tom vända tillbaka och ta godbitar den missat....

Så håller man på läääääääääääänge...man går i serpentiner, bågar, vinklar motvind medvind hårda underlag, sand jord...och hela tiden är hunden i "matsökarmode"
Jag avslutar alltid ett sådant här spår med mat i en burk...det är mest logiskt givetvis för hunden, jag har startat upp hunden med retning---MAT ---alltså blir sluthandlingen MAT-- många som kör näringsspår lägger ut bollar och leksaker som avslut eller i spåret..så blir man fövånad att hunden inte reagerar nämvärt...näää hunden är i näringssökar-mode och det är inte "lek-mode" alltså blir det mer logiskt med en sluthandling som är MAT.

Detta är givetvis uppstarten med näringsspår...under tiden så jobbar man mycket med kamp och föremålsintresse vid sidan av spåret, man lär in markeringar (som man vill ha dom)

Så börjar man minska på näringen i spåret...dra ut på avståndet....och man minskar på mat-avslut och kombinerar mat plus boll-leksak när man tycker att man gått " imål" Ibland är det efter 50 meters kanonspår eller ibland längre...man kan avbryta mit i ett spår bara för att det var så jäkla bra att man vill lämna den minnesbilden hos hunden.

Och då måste man ha lämnat "matsökar mode" och ha bytt över till att spårandet i sig blivit självförstärkande...
Vissa hundar går det fort för, naturliga spårbegåvningar, andra klarar det aldrig utan att man låter hunden hela livet bara gå i näringsökar-mode....vissa hundar äter inte i spåret eller annars heller...ja då kan jag göra ett "leksaksletande-spår"
Samma princip som med godis men jag strösslar med tennissbollar...

Det enda jag tror kan vara värt att tänka på i sitt spårtränande....hur har jag startat upp min hund? Vilken retning har jag gett?? Ger jag rätt sluthandling?

Kan jag förvänta mig att världens kampidiot som aldrig fått näring i spåret men lärt sig bogsera matte eller husse framåt för att hitta föremål eller komma till slutet...en hund som får utlopp för sin kamplust genom at slita och dra som en idiot...
så säger någon att: prova med mat i spåret , det kan dämpa....och föraren försöker...kommer kampidioten att ens titta åt korven???

Nääää....givetvis finns det undantag för allt och detta är generellt...hur många får idag lära sig grundläggande etologi?
Starta rätt inför retning, använda sig av rätt retning...använda sig av rätt sluthandling för den retningen??

Ja ja....bara min egen lite filosofiska utläggning och jag är låååååångt ifrån färdigutbildad
Jag kommer att ta hjälp av Tomas till sommaren...för HAN kan en maaaaaasssa:)



Trevlig Helg







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0