Panik, hjälp...

Jag har ju äntligen återgått till mitt arbete och nu börjar paniken sprida sig
7 hundar varav två snart femmånaders Holländare är INTE bra...

Jag har ju beslutat mig för att sätta ut Jazza och nu börjar det bli panik!
Jazza är ett kvicksilver utan dess like, hon öppnar dörrar, hoppar över staket och går på upptäcksfärd, högtempererad, intensiv, envis och självständig. Plågar både bror och mamma (som är ALLDELES FÖR SNÄLL)

Jag hinner inte med!!! På mornarna innan jobb går jag elljuspåret med mamma Aagje och två slynglar, turas om att koppla dom , kalla in, gå fint i koppel osv...det blir MYCKET stök...jag blir irriterad och Jazza drar sig bara längre och längre ifrån mig..Jäger är vekare och blir lägre och lägre...Mamma Aagje tycker också att jag är obehaglig.

Jazza är typen av hund man helst vill vrida nacken av när hon spinner loss, men som man garanterat kommer att förstöra med en "hård" hantering, hon är typen av hund man måste vara lugn och balanserad med samt jobba mycket med belöningsystem. Är man hård och går åt henne kommer hon att bli typen av hund som gör som du säger när hon är inom "fångstavstånd" och sedan räcker fingret när hon är lite längre ifrån..Jazza är typen av hund man verkligen måste VARA  en reurs och  visa att hon vinner på att vara nära och samarbeta...men hon kommer att stänga av helt om man är "hård"

Jazza har i dagsläget bla svårt att styra sig själv när hon är i "drift"  Hon kan tex inte låta bli att hälsa med munnen, att naggas och bita i det mesta, jag kan lugna henne lätt, medans resten av familjen får krupp på henne...att gå på henne på fel sätt i det läget gör henne förvirrad och ledsen...

Hon spårar fint och håller ihop bra där,(supermotiverad i spåret) men är väldigt lättstörd och tappar röda tråden i andra sammanhang, hon måste vara riktigt motiverad för det hon skall göra, och man måste som förare vara extremt fokuserad och väldigt lugn och behärskad när man jobbar med henne....
Annars så spinner det loss i hennes lilla hjärna...Hon växer förhoppningsvis i sin kostym och kan styra sig bättre med ålder och erfarenhet samt givetvis en BRA träning...

Hon håller på att glida mig ur händerna!  Snälla ni som läser bloggen, se er omkring i bekantskapskretsen..kanske någon pratat om att skaffa ny hund, eller någon bekantas bekant, kanske någon vill "låna" henne som ett litet projekt ett tag...hon behöver fostras NU!!!!

Hon är social och trevlig men det finns både skärpa och försvar i henne, hon Vaktar och är en bitch mot andra hundar..
Bolltokig och kampar fint (när hon har tänder)
Visar ett väldigt fint  naturligt spårintresse

Jag behöver verkligen hjälp!

För övrigt går köksrenoveringen sakta framåt och förhoppningsvis får vi spis och vatten i helgen...

Funderar också på var man skall hitta en trevlig spårgrupp någonstans...behöver få lite andra spårläggare samt att det är trevligt med inputs...

Kommentarer
Postat av: sassi

Jag har ju erbjudit mej att vara spårläggare... eller jag utgick från att du förstod det när jag bad dej vara spårläggare till min hund.....

Men jag är förståss inte en 'trevlig spårgrupp'... ;)

2008-10-16 @ 17:07:38
Postat av: Marie

Så bra:) Då åker vi ut på revinge nån dag:)

2008-10-16 @ 19:56:24
Postat av: sassi

Absolut, när som helst bara jag är ledig! :)

2008-10-16 @ 21:34:32
Postat av: Jessica

Här finnes också spårläggare:) Är ju på Revinge varje vecka så gott som och spårar med knasbollarna.

2008-10-18 @ 09:48:42
URL: http://www.yrlabus.se/
Postat av: Emma & Pyrrah

Det låter som att du har det jobbigt, ska höra mig för runt omkring här uppe oxå om det är någon som kan ta Jazza :) Det löser sig Marie.. Håll ut!



MVH

Freak Le Chics Dutch Shepherds

2008-10-18 @ 10:34:32
URL: http://www.freaklechics.se
Postat av: Alexandra

Jag hade gärna hjälp dig och tagit hem lilla Jazza ett tag men tyvärr är jag mitt i att leta nytt boende och tills jag har hittat drömhuset kan jag tyvärr inte bistå med mer än att säga att allt brukar ordna sig till slut. Ska hålla ögon och öron öppna i fall någon vettig människa är på G att skaffa hund och är intresserad av en Holländare :)

2008-10-18 @ 11:38:24
URL: http://mallenutt.webb.se
Postat av: Jessica

Jag har slängt iväg ett mail till dig angående Jazza, hoppas på svar. Jag har problem med min mail så jag hoppas att jag kan ta emot ditt svar. Anars får jag ringa om några dagar =D

Jazza passa nog mig bra =D

2008-10-19 @ 19:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0