Magnecyl eller alvedon??

Så här kan man läsa på nätet


Paracetamol (Alvedon)

Paracetamol

Vi får då och då samtal från djurägare som i god tro givit sin hund eller katt Alvedon eller annan tablett med paracetamol för att lindra smärta. Detta ska man inte göra! Framför allt katter är mycket känsliga och kan dö av små doser paracetamol (den verksamma substansen i Alvedon).

Ämnet skadar de röda blodkropparna och får dem att spricka och gå sönder. Detta i kombination med att det får vätska att transporteras från blodet ut till underhuden, huvudsakligen i ansikte och tassar, gör att katten får kraftigt försämrad syretillförsel till vitala organ i kroppen. Efter ett tag blir katten slö, börjar dregla och kan ibland kräkas. De som fått i sig större doser kan få kramper, rörelsestörningar och falla i koma.

Har ditt djur fått i sig paracetamol ska du omedelbart kontakta veterinär. Det är bra om du vet hur många tabletter det är fråga om, ju mer information veterinären får, desto mer kan man göra för ditt djur.


Magnecyl - en halv tablett tre gånger dagligen. Observera att hunden inte tål andra värktabletter typ Alvedon eller Ipren.

***************************************************

Men även Magnecyl är givetvis giftigt för hund i för stora mängder...


Kommentarer
Postat av: Carro

Magnecyl fungerar dessutom alldeles utmärkt som blodförtunnande till människor.

Så om man har gett hunden magnecyl och den gör illa sig, så bör man ha i åtanke att det är blodförtunnande...

2009-01-01 @ 07:53:18
URL: http://dizzla.blogg.no/
Postat av: Pia & Wildah

Jag ber sååå MKT om ursäkt, jag blandade ihop

magnecyl med alvedon :(

Det skulle givetvis vara tvärrtom....Som du skriver !

Jag frågade min VET - kompis efteråt och hon sade att jag hade blandat ihop dem, så jag ber 1000

om ursäkt att jag skrev fel info.

Jag minns i allafall att små barn inte får äta magnecyl(det är den enda som tyvärr funkar på mig ) så det har jag i stort sett bara hemma.

Barnen har fått vid hög feber panodil supp.

Det är lite kruxigt att få i barn tabletter ;))

Kramiz Pia & W

2009-01-02 @ 13:37:18
URL: http://hillslettens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0