Fan vad trevlig min hund är!

Det är så himla lätt att hela tiden titta, bedöma, och analysera allt hunden gör...har men desutom då umgåtts med valpar , unghundar som uppvisar mer kamplust, större föremålsintresse och är allmänt kaxigare så upplever man sin hund mer kritiskt.
Ju mer man träffar riktigt BRA hundar och vet vad man är ute efter destu mer kritisk blir man mot sin egen hund.

Självklart skall man inte behålla en hund man inte är nöjd med, och det kan vara så enkelt som "personkemi" man kanske inte (av någon märklig anledning) kan "bonda" med sin hund, det känns aldrig riktigt "rätt". Eller så har hunden inte de mentala egenskaperna som krävs för att utföra det program man tänkt sig.
Då kan hunden få ett mycket bättre liv hos någon annan som inte har samma krav .

MEN risken är att man dömer för snabbt , att man nagelfar varenda blinkning hunden gör i fel ögonblick, man kan fastna i ett negativt sätt att se på sin hund, man ser BARA fel och inga fördelar.....och så överför man sin negativism på hunden som känner av det och inte förstår ....vilket gör hunden "sämre" (osäker)

Jag är den första att erkänna att jag är osäker på hur Jäger skall utvecklas, jag har tom varit orolig och bekymrad vid tillfällen...men så kommer jag ihåg hans morbror.....de är väldigt lika....han blev polishund och så minns jag en annan unghund som jag fick tillbaka 2 ggr och som idag är en GRYM polishund. (demonstrationer och kravaller) Och jag menar INTE att det var fel av ägaren att lämna tillbaka hunden, vi är jättegoda vänner och han är lika glad som jag att det gått så bra för hunden.

Vad jag menar är att det är en TRÖST och ett BEVIS för mig att en valp/unghund inte alltid uppvisar de egenskaper som  den kommer att ha som färdig slutprodukt.

Och att JAG måste skärpa till mig och ta det lugnt, INTE känna någon prestationshets , inte jämföra mig och min hund med mina vänner som har valp/unghund just nu, jag BEHÖVER inte bevisa för NÅGON NÅGONTING!
Jag skall bara njuta av att umgås med min trevliga hund, se alla hans fördelar , notera ev neckdelar och ha det i minnet vid kommande träning, men FRAMFÖRALLT älska och stötta och utstråla positiv energi till min hund.

Igår var jag och hälsade på Mia och tittade på deras nya hus, gud vad fint dom bor....hon var ensam  hemma och hundlös så "Fjant" fick följa med. Tänkte att då blir det lite träning i att uppföra sig socialt och lite träning på att ligga still...

Och FAN vad trevlig min hund är! Han knatade helt oberörd in i huset undersökte lite, lade sig sedan hos mig och kopplade av under ett par timmar, balanserad , självsäker och trevlig.

Jag skulle gärna vilja kalla honom öppen och tillgänglig pil neråt *ler*  dvs han svarar på kontakt från främmande  , säger "hej hej" ganska ointresserat  och lämnar personen ifråga ganska kvickt.
Igår visade han inget intresse alls för Mia, gick fram en gång, blev lite omklappad och sedan var hon inte ett dugg intressant.
När vi skulle gå blev vi stående någon minut i hallen och Jäger blev omklappad och lite hanterad av Mia, han är totalt orädd, men ganska oengagerad.

Vi vaccinerade igår och samma sak hos vetten, jag distraherar med godis, vetten sticker,han SER inte ens vetrinären, orädd, inga undvikande beteenden eller spändhet i kroppen utan helt avslappnad och lugn ....Det han INTE köper just nu  (och som orsakar pilen nedåt ) är påtvingad kontakt , dvs en främmande människa som tvingar sig på honom, då morrar han....så det är givetvis inte helt optimalt, MEN hans morbror var likadan som unghund, han kunde demonstrativt gå runt med besökarens sko i munnen , blänga på dom och morra...*ler vid minnet*

Så vad ville jag ha sagt nu då....jo FAN VILKEN TREVLIG HUND JAG HAR!

Trevlig helg på er därute







Kommentarer
Postat av: Maritza & Jeppe

Hej Marie,klart du har en bra hund!! det är som du säger att man gör ju mycket själv med vad det kommer bli av det hela men det är en lång resa innan man har landat.. ses den 15-16 dec

2008-11-14 @ 09:06:28
Postat av: Emma, Pyrrah & Tuva (+ en handfull hundar till)

Hej Marie! Håller helt med dig, citerar: inte jämföra mig och min hund med mina vänner som har valp/unghund just nu, jag BEHÖVER inte bevisa för NÅGON NÅGONTING!

Jag skall bara njuta av att umgås med min trevliga hund, se alla hans fördelar , notera ev neckdelar och ha det i minnet vid kommande träning, men FRAMFÖRALLT älska och stötta och utstråla positiv energi till min hund.



Du har så rätt och i denna titeljakt hit och dit så är det grundegenskaperna som man tar hänsyn till i alla lägen.. det ska vara TREVLIGT att äga, träna och tävla hund :) Det gäller ALLA raser och alla människor!



Ha det!

Mvh

Emma

2008-11-14 @ 10:17:15
URL: http://www.freaklechics.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0