Mycket sker under solen

Havrevingens kennel har under många år profilerats utåt av EN person, en person som skapat konflikter och härskat genom att söndra. Många är vi som genom åren fått vår beskärda del av denne person...

Vad många inte vet är att hjärnan bakom all avel i den kenneln bedrevs av en mycket stark kvinna, en kvinna som  haft en bakgrundsroll och som stöttat, medlat och försökt balansera de skador den andre personen begått...

Havrevingens senaste kull är bland det trevligaste jag sett i hundväg...de är att jämföra med och om inte BÄTTRE än de bruksmallekullar jag tittat på!

Därför så hoppas jag att min blogg skall hjälpa de stackars villfarna människor som nu tror att denne persons (Gamla profilen på Havrevingen med nytt kennelnamn) nystartade kennel skulle vara "Den enda bra HH kennel som finns"

Tvärtom...deras nuvarande parning är efter Tjeckiska utställningslinjer, parat med en hane som har klara tillgänglighetsproblem, och han är inte ensam i den kullen med dessa problem...Hanhunden är en fantastisk arbetshund, en kanonhund! Med fina meriter..men ala hundar är inte lämpade att gå i avel...och SKA de gå i avel kanske man inte ska blanda med "showlines" det har provats förr och visat sig vara en katastrof...

Detta riskerar att ta tillbaka HH- aveln 10 år tillbaka...

Tillgängligheten är något vi alla kämpar med , både inom malle & HH världen, vi behöver INTE få ut  hundar med bristande tillgänglighet för att späda på det redan nu så  oförtjänt dåliga ryktet HH har...

De Holländare som finns idag är minst lika bra som bruksmallarna, om inte faktiskt snäppet  BÄTTRE! Hur många HH finns det i SVerige idag? Hur många har tävlat SM? Räkna ut den procenten så skulle en HH vara den överlägset BÄSTA brukshunden. *blink blink*

Det finns så många därute som tror sig veta vad en HH är...och som kommenterar och rekommenderar folk olika saker om HH, det fanns barnsjukdomar för 15 år sedan på HH, idag är de nästan borta...Hur såg mallarna ut för 15 år sedan i SVerige? Jag tar mig friheten att nämna en av mina bästa vänninors hund  "Ådi" som hon tävlade framgångrikt på SM i skydd med....han var INTE så trevlig "socialt"

Tillgänglighetsbiten är något man hela tiden arbetar och tittar på....men det ser ju likadant ut på bruksmalle-sidan....har förra Helgen träffat några bruksmallar från andra Kennlar, bla Janus & Machtkampf, hundarna var inte så sociala men jätte-trevliga arbetshundar, min första mallekull har också brister i det sociala, jag vet hundar från Blacknecks, Centaurus, Lei-Anns, Nangijala mm mm som brister i det sociala, men helt plötsligt skall ALLA ha bruksmalle, och de som kikar på HH blir starkt avrådda ????

Det är såååå märkligt!

En HH är idag lika bra om inte bättre än en bruksmalle...glöm inte det!


Kommentarer
Postat av: Matitza & Jeppe

hej,hallo!!



Bra skrivet,jag har mi första malle och hde nog inte förstått vilket rashat det är mot denna rasen ute på vissa brukshundsklubbar för än nu när man börjar träna/tävla,jag tror säkert att HH hundarna är lika bra med rätt ägare mm,som sagt det det är mycket rätt hundförare,hälsningar M & Jeppe

2008-10-13 @ 07:58:00
Postat av: Erki

Hej,



När det gäller tillgänglighet, varför är detta så viktigt för en bruks/tjänstehund? Har fått uppfattningen att i Holland så bryr sig inte så många tjänste/bruks HH-uppfödare om hundarna är lite skarpa/osociala och inte gilla främmande folk, många av hundarna ska ju ändå jobba med att bita folk främst efter sin KNPV-examen i tjänsten, eller är detta fel uppfattat?

2008-10-13 @ 11:48:25
Postat av: Marie

Varför skall man ha otillgängliga hundar bara för att det är tjänstehundar/brukshundar?

Och I sverige är det en försvinnande liten del som tillbringar sit liv med att bita folk, tom en polishund har 80% spår som sin uppgift.

2008-10-13 @ 13:13:49
URL: http://www.vixax.com
Postat av: Lena & Aija

Men du har faktiskt en supersocial liten malle här uppe iaf :)

2008-10-13 @ 13:37:11
Postat av: Erki

Marie, jo i Sverige är det ju så, men att hundarna är tillgängliga är inget man prioriterar i holland på samma sätt vad jag förstått, det är ju inga "klappehundar" man försöker få fram;)

Din ena valp, Jäger, är ingen klappehund skrev du ju själv, och van Leeuwens-linjer är ju kända för att vara dominanta och inte acceptera folk utanför flocken, iallfall enligt uppfödarna själva. Men det är ju inget problem om deras hundar mest är tjänstehundar och kommer till folk som kan styra upp hundarna med lydnad, en ottilgänglig hund kan väl läras att acceptera folk till viss del via lydnad, eller? Å andra sidan är väl deras linjer kanske mer åt det extrema hållet även med holländska ögon mätt, och inte alla gillar väl hundar som är på det viset även där.



Var mest intressead av om tillgänglightesbrist alltid är en "brist", eller om det för polis/väktarhundar i holland, och även sverige, kan vara en fördel med en hund som är lite på sin vakt mot folk utanför flocken? Det behöver väl inte betyda att hunden är rädd/osäker om den inte är social mot främmande folk?

2008-10-13 @ 14:19:34
Postat av: Marie

På många kennlar även "på kontinenten" har man insett vikten av att ha en social hund, kamphundsdebatten, och hundförbud är en verklighet i många länder. Fler och fler anammar det "nya" tänkandet att en hund kan TRÄNAS att bli arg på människor väldigt enkelt, och den är fortfarande trevlig att ha i vardagen. Så jag prioriterar sociala hundar och kennlar som arbetar med sociala djur. Att en hund har integritet och inte vill bli hanterad HUR som helst av främmande är en annan sak.



Jäger har för närvarande en brist i tillgängligheten, vilket gör att jag inte säljer honom.

2008-10-13 @ 15:32:33
Postat av: Erki

Men bygger hans brist i tillgängligheten på osäkerhet eller nån form av rädsla, eller har vissa hundar helt enkelt bara ett dominant sätt som innebär att de kan svara upp mot främmande som stirrar dem i ögonen eller på något annat sätt "utmanar" deras dominans. De ser människor utanför flocken snarare som någon de vill "mäta" krafterna emot, ett hot mot deras dominans, inte av rädsla, snarare att sådana hundar ser sig själva som herren på täppan liksom.

2008-10-13 @ 16:26:34
Postat av: Marie

Vad gäller Jäger så är det i dagsläget en viss osäkerhet, en hund får gärna vara ointresserad av människor, och får gärna vara dominant, men då skall den vara så självsäker så att den inte ser "utmaningar" i ögonkontakt och reagerar med försvar på minsta lilla...att utstå en normal MH hantering av en kunnig testledare tycker jag är optimalt, för mig är det INTE optimalt att hunden skall tolka in en massa i normalt umgänge med människor...att lyfta, pilla och tvinga sig på hunden är en annan sak

2008-10-13 @ 17:29:11
Postat av: Jessica

Tycker också att visst får en hund vara ointresserad av människor. Sån är min äldsta och det är rätt skönt. Ointresserad och cool i relationen till okända.

Min yngsta är däremot mindre tillgänglig och har man en gång haft en sån hund inser man nog först då hur icke-önskvärt det är. Visst kan man styra upp mycket med rutiner för hunden och ren lydnad men kan man slippa lägga tid på sån träning gör man det nog gärna.

2008-10-13 @ 17:47:54
URL: http://www.yrlabus.se/
Postat av: Noelle

Jag är en av dom glada ägarna till en valp ur den bra kullen. Och jag säger bara, stabilt och socialt!

2008-10-14 @ 11:06:50
Postat av: Erki

Den tjeckiska tiken som nämdes, är hon verkligen från utsällningslinjer, är vastenow-hundarna utställningshundar, såg hon hade ett par sådana i stamtavlan.

2008-10-14 @ 22:35:35
Postat av: Emma & Pyrrah

Kan inte låta bli att lägga in en rad eller fler :)



Tillgängligheten är något som inte direkt prioriteras i NÅGON bruksras nuförtiden, vilket är skamligt.. För sen säljs de här hundarna till familjer som kanske "funderat på att tävla" eller liknande och det slutar med en ändelse i förskräckelse...



Man har helt enkelt inte prioriterat den biten för man fokuserat för mkt på vad man SJÄLV skulle klara av att hantera.



Man åker och tittar på avelsdjur, de blir uppvisade i skyddet och annat arbetande moment och tänker "wooow vilka angrepp eller bra bett!" och sen flyger hunden in i hundgården igen och man säger "DEN tar vi, sa polisen..."



Det beror HELT på vad man prioriterar som uppfödare och vilka valpköpare man vänder sig till..



Inom Holländaraveln kan JAG iallafall stå för dess mångsidighet och tycker att de iallafall borde vara så pass tillgängliga att en utställningsdomare inte ska behöva premiera en hund pga han kan hantera den i ringen... Det är rentutav tragiskt.



Tycker holländarna har fått oförtjänt dåligt rykte i Sverige och Norden överlag och tycker absolut att den först och främst ska kunna fungera med människor i dess direkta närhet och kunna hanteras utan att skada folk. Det gäller väl HUNDEN som sällskapsdjur överlag, inte bara holländare och mallar?



En stor kamplust är en annan sak anser jag.. Jag ser en stor kamplust som något positivt och om jag inte är helt ute och cyklar så är det kamplust och glädje som domarna vill se i en IPO3 till exempel? Inte aggressioner eller bitarbete i ren panik?



Ej tillgängliga hundar, anser jag ha vissa nervproblem och ska beaktas i val av hane eller tik för vidare lyckosamma linjer.. I holländarens rasstandard står det INGENTING om tillgänglighetsproblem eller aggressionspaket. Följ rasstandarden vid avelsarbete, för ALLA brukshundar...

2008-10-14 @ 22:52:57
URL: http://www.freaklechics.se
Postat av: du

har så rätt när det gäller personfrågan men vad det gäller hundfrågan avstår jag att uttala mig

2008-10-16 @ 00:07:59
Postat av: Jessica & Pixie

Tycker att de HH jag träffat på senare år är mkt trevligare än de jag träffade när jag själv hade rasen i början av 2000-talet. Skulle gärna ha en igen men nuvarande flatt räcker bra till mig och familjen.

Det är synd att HH fortfarande framstår som en "svår" ras, tycker att en bra HH är en enkel hund att leva och träna med.

Lycka till med allt, tänker ofta på dig och din familj och flock.

//Jessica

2008-10-18 @ 13:39:31
Postat av: Anna M

Hej!

Detta med tillgänglighet är inte enkelt. Avel är inte att ett plus ett blir två!! Vi parade på två mallar, Kaxe och Bia som båda är tillgängliga och väldigt sociala hundar. Men ut kom ett par (av sammantaget 10 valpar) som inte var fullt tillgängliga, så detta med att man inte prioriterar tillgänglighet är i alla fall i mina ögon inte sant (Vi prioriterade tillgängligheten!)...Man vet inte vad man får i avel, reservationer kan ligga långt bakåt i leden. Tack och lov har dessa två individer kommit till hundkunniga personer som haft bruksmalle innan och de vet hur man "styr upp" beteendet! Annars håller jag med om resonemanget kring HH, mycket trevliga och läckra hundar som verkligen borde haussas mer:-) Fördomar finns överallt...



Anna M

2008-10-20 @ 15:06:13
URL: http://www.machtkampf.se
Postat av: Anne Gry & Ambra

Hei Marie,

Er innom en tur, og kan jo ikke la være å si hei. Særlig siden du roser Havrevingens A kull! Kan bare skrive under på at min "lille" Ambra er helt herlig! :-) Men, det er vel også en fare for at jeg ikke er helt objektiv. Det er utrolig inspirerende å jobbe med henne!

Er forøvrig litt lettet over vekten til Jazza.... Det er altså ikke bare jeg som har en hollender-mastiff :-)

Hilsen AnneGry og Ambra (med dekknavnet Udda)

2008-10-20 @ 23:10:23
URL: http://annegry.blogspot.com/
Postat av: Marie

anna M, tror du läste lite fel:) Jag skrev att Tillgängligheten är något vi ALLA kämpar med:)

Du har helt rätt, speciellt som man som jag jobbar med importer och man faktiskt inte vet så mycket bakåt....då ploppar det upp:)

2008-10-21 @ 10:38:19
Postat av: Anna M

Hej igen Marie:-)

Jag menade inte det du skrev egentligen, utan det gällde en kommentar du fått av en annan person längre upp i tråden... Helt rätt detta med importer:-)



Ha det gott/

Anna med mallarna

2008-10-21 @ 20:10:51
Postat av: iaktagare från norr

Bra gjort Marie att kommentera den som förstört så mycket..............

2008-10-23 @ 01:12:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0